Maria Pinińska-Bereś
Maria Pinińska-Bereś (n. 1931, Poznan, Polonia – d. 1999, Cracovia, Polonia) a fost una dintre figurile emblematice ale mișcării artistice feministe poloneze. Sculptoriță ca formație de bază, sculpturile sale reprezentative, moi și roz, au chestionat receptarea feminității și a sexualității feminine. A organizat, de asemenea, performance-uri în aer liber de mici dimensiuni și evenimente în cadrul galeriilor.
Maria Pinińska-Bereś a studiat sculptura la Academia de Arte Vizuale din Cracovia. Stilul artistei a început să se contureze la scurt timp după absolvire; The Birth [Nașterea] (1958) a fost prima sculptură roz. La începutul anilor 1960, Pinińska și-a îndreptat atenția spre formele mai abstracte. Seria Rotunda [Rotonda] combină structuri masive de beton cu baze textile moi. Interesul său pentru corpul feminin a ieșit la iveală o dată cu lucrarea Lady with a Bird [Femeie cu pasăre]. Ulterior, în seria Corsets [Corsete] a recurs la papier-mâché pentru a înfățișa imaginea socială a femeilor modelată după dorințele masculine. Pe la mijlocul anilor 1970, s-a folosit de bureți, perne și țesături roz și albe pentru a crea forme moi, ovale, delicate (completate de titluri poetice) ce chestionau feminitatea stereotipă.
În 1983, lucrările Mariei Pinińska au fost expuse la cea de-a 17-a ediție a Bienalei Internaționale de la Sao Paolo. Două dintre lucrările ei au fost incluse în expoziția „The World Goes Pop” de la Tate Modern, Londra (2015/2016).
Maria Pinińska-Bereś, Landscape Annexation, 1980, documentația spectacolului. Prin amabilitatea Maria Pinińska-Bereś și a Fundației Jerzy Bereś & Galeria Monopol.