RO | EN


Cuvânt. Alina Cioară


Curator: Antigona Silvia Rogozea

Expoziția Alinei Cioară (n. Timișoara 1980, trăiește și lucrează la Timișoara/ București) este o continuare a practicii artistei în fenomenología cuvântului imagine. Paradigma în care operează artista se situează la limita dintre vizual-conceptual și neuroștiințe, prin interpretarea limbajului, atât cuvânt, cât și imagine, în decriptarea și (re)formularea realității.

Demersul artistic este, ca și în cazul expozițiilor anterioare, complex și reunește diverse etape distincte de creație artistică, continuând organic proiecte anterioare într-un storytelling imersiv: introducerea expoziției este constituită dintr-o lucrare de net art realizată în 2006, dar neprezentată public: un email cu textul Meet me beyond… trimis sub formă de invitație electronică, însoțit de o pictură cu macropuncte Braille cu textul Visual Art, ca document atașat. Astfel, întâlnirea are loc dincolo de vizual.

Cuprinsul expoziției conține capitolele CUVINTE ROBUSTE, CUVINTE FRAGILE și CUVINTE NES(U)PUSE, care propun teme personale într-o stilizare interdisciplinară, cu transgresări în psihologia individuală. Ca particularitate, demersul artistic se adresează și persoanelor cu deficiențe vizuale, preocupare continuă în practica artistică a Alinei Cioară. CUVINTELE ROBUSTE sunt acelea care ne modelează conștiința, sunt parte aunui câmp, primul capitol expozițional ilustrând conceptul prin două pânze de dimensiuni mari: DARK și LIGHT. Al doilea capitol, CUVINTE FRAGILE, prezintă o instalație de pânze rotunde, mobile care formează cuvântul POWER. Suspendarea trimite la paradox și la contextul în care cuvântul își poate manifesta sensul sau, dimpotivă, antiteza. Cel de-al treile capitol, CUVINTE NES(U)PUSE, o instalație din zece lucrări cu macropuncte Braille, se referă la cuvintele care nu reușesc să ia formă și rămân la nivel de potențialitate. Nu întâmplător acestea sunt imprimare pe hârtie Arche, făcând trimitere la archē-ul aristotelian, cuvintele principiu, intangibile, cărora le este lăsată posibilitatea.

Încheierea demersului expozițional este realizată printr-o instalație interactivă situată la nivelul podelei: macropuncte Braille negre care compun cuvântul FEAR, încurajând vizitatorii să facă un gest asumat, să nu evite să calce pe FRICĂ.

După intervențiile sale de la Galerie de l’Esplanade din Metz și Centre Pompidou din Paris (2006-2007), precum și expoziția Nevermore, din spațiul Fundației Triade în cadrul Art Encounters 2017 sau Arta este un donator de sânge de la Galeria Galateca din București în 2018 sau Migrații. HOMO VIATOR de la Muzeului de Artă Timișoara din iunie 2021, Alina aduce estetica tactilă în prim plan și de această dată, prin introducerea unor lucrări și instalații din macropuncte Braille, dar și a parcursurilor tactile. Alina debordează de o sensibilitate tăioasă, însă aceasta este exact ceea ce o face abordabilă în dialogul cu publicul său, nicio lucrare nu este lăsată fără un dialog continuu cu vizitatorii, aceștia devenind parte din expoziție. Astfel, artista optează din nou pentru o poziționare a instalațiilor la nivelul publicului adresabil, provocând o întâlnire sigură dintre artă și public.

Evenimentul este amplu și cuprinde, alături de proiectul expozițional, o întâlnire a publicului cu artista Alina Cioară, propusă de Antigona Silvia Rogozea, curator al expoziției, în data de 01.10.2021, ora 12:00.

Continuând parcursul cercetărilor sale, Alina va organiza în data de 01.10.2021, ora 10:00, un atelier educativ cu intrare gratuită, dedicat tuturor copiilor și cu participarea copiilor și persoanelor cu deficiențe de vedere, atelier realizat în parteneriat cu Liceul Teoretic Special ”Iris” Timișoara. Acțiunile educative din cadrul proiectului se vor desfășura în acord și comunicare cu dl. John M. Kennedy, profesor de psihologie, la Universitatea din Toronto, autor al cărții „Drawing and the Blind”, cu care artista păstrează o corespondență profesională constantă.

Alina Cioară a studiat Artă, Psiho-Sociologie și Comunicare la Timișoara, continuându-și studiile la Ecole Supérieure d’Art de Metz și participănd în 2007 la un proiect de cercetare și creație la Centre Pompidou din Paris. A expus fotografie, gravură și instalații la Galerie de l’Esplanade din Metz (2006-2007); Espace mémoire, proiect itinerant Franţa, Belgia, Germania (2007); Double Face, Galerie de l’Esplanade, Metz (2007); Jean & Mar, performance, Galerie de l’Esplanade, Metz (2007); Mondographie, instalaţie, performance și intervenție în lucrarea lui Nam June Paik, Zen for Film, din cadrul expoziţiei Le Mouvement des images, Centre Pompidou din Paris (2007). În perioada 2003 -2012, a participat la expoziţii de grup la Bucureşti, Craiova şi Timişoara, iar în 2017 a expus la galeria Fundației Triade din Timișoara în cadrul Art Encounters. În 2018 a prezentat instalația site-specific Arta este un donator de sânge, curator Antigona Silvia Rogozea, la Galeria Galateca din București și a încheiat proiectul în același an, în cadrul expoziției de grup Woman, All Too Woman, curator Andreea Foanene, la Muzeul de Artă Timişoara. În iunie 2021, cu ocazia Nopții Muzeelor, a prezentat proiectul Migrații. Homo viator la Muzeul de Artă din Timişoara, curator Antigona Silvia Rogozea, co-curator Andreea Foanene.


Expoziția are loc în perioada 24 septembrie-14 octombrie 2021 la Galeria Park a Uniunii Artiștilor Plastici, Filiala Timișoara, Str. George Enescu nr. 1


Program de vizitare:
marți-duminică 9:00-17:00

Program conex Art Encounters 02.10.2021:
10:00-11:30 Atelier educativ pentru copii, cu participarea copiilor și tinerilor cu deficiențe de vedere, în parteneriat cu Liceul Teoretic Special Iris, Timișoara
12:00-13:00 Prezentare de artist Alina Cioară, moderator Antigona Silvia Rogozea, curator expoziție




Fundaţia      
Echipă      
Parteneri      
Presa      
Ediţia 2015      
Ediţia 2017      
Ediţia 2019      
Contact      
                    
logo Bienala Art Encounters conceput în studioul de design Synopsis | logo Bienala 2021 conceput de Alice Voinea
   
Fundaţia      
Echipă      
Parteneri      
Presa      
Ediţia 2015      
Ediţia 2017      
Ediţia 2019      
Contact